كوچك يا بزرگ كردن بخش :.
1395/7/4 یکشنبه

به نام خدا

تاریخچه دانشگاه پیام نور

دانشگاه آموزش باز ایران در سال 1367 پس از ادغام دانشگاه ابوریحان بیرونی و دانشگاه آزاد ایران با نام جدید «دانشگاه پیام نور» آغاز به کار کرد و امروزه پس از 25 سال تلاش و بالندگی یکی از بزرگترین دانشگاه های ایران به شمار می آید.

دانشگاه پیام نور مرکز کازرون در سال 1379 با 60  دانشجو در رشته حسابداری فعالیت خود را آغاز نمود و در سال 80 و 81 دو رشته مدیریت بازرگانی و حقوق به آن افزوده شد. امروز دانشگاه پیام نور مرکز کازرونبا کسب افتخارات بسیار در شمار قویترین و مؤثرترین دانشگاه های استان فارس قرار دارد. این دانشگاه در حال حاضر دارای 2300 دانشجوست که در رشته های زیر مشغول به تحصیل هستند.

رشته های تحصیلی دانشگاه پیام نور کازرون

مهندسی نرم افزار کامپیوتر، مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی مدیریت اجرایی، مهندسی مدیریت پروژه، علوم کامپیوتر، ریاضی،شیمی، ادبیات فارسی، مدیریت صنعتی، حقوق، مدیریت بازرگانی، تربیت بدنی، روانشناسی عمومی، مدیریت دولتی، علوم تربیتی،راهنمایی ومشاوره، حسابداری، علوم اقتصادی، الهیات فقه و مبانی حقوق اسلامی، علوم قرآن و حدیث، علم اطلاعات و دانش شناسی، علوم اجتماعی(سه گرایش پژوهشگری، برنامه ریزی اجتماعی و تعاون)، مترجمی زبان انگلیسی.

 

تحصیل باکیفیت در بزرگترین دانشگاه دولتی ایران

دانشگاه پیام نور با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر برای بخش‌های مختلف کشور و ارتقای سطح دانش و فرهنگ جامعه و با شعار آموزش برای همه، همه جا و همه وقت در دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری فعالیت می نماید.

شما چه معیارها وشاخص هایی برای انتخاب دانشگاه محل تحصیل خود دارید؟

این سوال به طور طبیعی به ذهن متقاضیان آموزش عالی متبادر می شود که باید چه معیارها و شاخص هایی را برای انتخاب دانشگاه محل تحصیل خود مورد توجه قرار دهند؟

برای پاسخ به این سؤال اگر به دهه های گذشته برگردیم، متوجه می شویم که تعداد زیاد متقاضیان آموزش عالی و محدودیت ظرفیت دانشگاه ها، آزادی انتخاب داوطلبان را محدود می‌نمود. رویای تحصیل در دانشگاه موجب می‌شد که برخی داوطلبان بدون در نظر گرفتن علایق شخصی و مزیت‌های مراکز آموزش عالی، نسبت به انتخاب رشته محل‌ها و نهایتاً تحصیل اقدام نمایند. امروزه با توجه به افزایش تعداد مراکز آموزش عالی، افزایش ظرفیت جذب و نیز تنوع‌بخشی رشته‌های آموزش عالی، انتخاب هوشمندانه و آینده‌نگرانه رشته و دانشگاه محل تحصیل اهمیتی بسزا دارد. بدیهی است شناخت دقیق مزایا و معایب تحصیل در هر دانشگاه می‌تواند تضمین‌کننده آینده‌ای روشن برای داوطلبان و خانواده‌های آنها باشد.
در این میان، برخورداری دانشگاه پیام نور از ویژگی‌ها و برتری‌های منحصر بفرد زیر، بسیاری از متقاضیان تحصیل در مراکز آموزش عالی را به تحصیل در این مرکز بزرگ دانشگاهی متمایل ساخته است:

 1ـ جامعیت دانشگاه پیام نور: دانشگاه پیام نور از جمله معدود دانشگاه های کشور است که تقریباً در کلیه رشته های تحصیلی زیرگروه های آموزشی فنی و مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه، علوم کشاورزی، هنر و معماری دانشجو می پذیرد.

2ـ کیفیت بالای آموزشی: براساس ارزیابی پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC  )، دانشگاه پیام نور حایز رتبه اول کیفیت آموزشی در میان دانشگاه های جامع کشور گردیده است.

3ـ منابع کامل و به‌هنگام آموزشی : دانشگاه پیام نور مطابق با سرفصل های مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نسبت به تهیه و تدوین کامل‌ترین و به‌روزترین محتوای آموزشی اقدام نموده است تا پاسخگوی نیازهای متنوع آموزشی متقاضیان در دنیای شدیداً در حال تغییر کنونی باشد. 

4ـ بهره‌گیری از ابزارها و روش‌های پیشرفته آموزشی: دانشگاه پیام نور که دارای رتبه اول نظام آموزشی باز (open university) در کشور و رتبه ششم دنیا می‌باشد، از ابزارها و روش های متنوع و پیشرفته آموزشی اعم از کتب و منابع خود آموز چاپی و الکترونیکی، کلاس‌های رفع اشکال فردی و گروهی به صورت حضوری و اینترنتی، آزمون‌های استاندارد آموزشی متمرکز و  برخط (online) و ... بهره می‌گیرد.

5ـ سهولت دسترسی به آموزش عالی برای همگان: گستردگی جغرافیایی مراکز و واحدهای دانشگاهی پیام نور (بیش از 500 مرکز و واحد آموزشی در سراسر کشور و بیش از40 مرکز و واحد در استان فارس) و راه اندازی 15 نمایندگی دانشگاه در خارج از کشور به همراه پوشش آموزشی در 75 کشور جهان، دسترسی آسان همگان را آموزش عالی فراهم نموده است و تحقق عملی شعار "آموزش برای همه، همه جا و همه وقت" را میسر ساخته است.

6ـ رفع موانع و محدودیت های آموزش عالی: دانشگاه پیام نور با هدف ارتقای سطح علمی و فرهنگی جامعه و به منظور تحقق عدالت اجتماعی، هرگونه موانع و محدودیت نظام آموزش عالی را برای ادامه تحصیل اقشار مختلف جامعه اعم از کارکنان نهادهای دولتی، بخش‌های خصوصی و تعاونی، اصناف و بازاریابان، بانوان خانه دار و... برطرف نموده است.

7ـ ایجاد فرصت تحصیل در کنار خانواده: پذیرش داوطلب در شهری بغیر از محل سکونت، از دغدغه‌های بزرگ بسیاری از خانواده‌ها می‌باشد. دانشگاه پیام نور ضمن ارج نهادن به باورها و ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی خانواده‌ها، گزینش بومی دانشجویان را در سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است تا از این طریق، دانشجویان بتوانند ضمن بهره‌گیری از امکان تحصیل در محیطی استاندارد و با کیفیت از کانون گرم و صمیمی خانواده نیز بهره‌مند شوند. همین امر موجب افزایش اعتماد عمومی خانواده‌ها به دانشگاه پیام نور شده است.

8ـ دریافت کمترین شهریه تحصیلی از دانشجویان: دانشگاه پیام نور در مقایسه با سایر مراکز آموزش عالی، کمترین شهریه تحصیلی را از دانشجویان دریافت می نماید.

9ـ برخورداری دانشجویان از حمایت های قانونی و تشویقی: دانشجویان دانشگاه پیام نور از کلیه حمایت های قانونی از جمله معافیت تحصیلی، امکان استفاده از تسهیلات صندوق رفاه دانشجویی و... برخوردارند. شورای دانشگاه نیز با تصویب بخش نامه‌ها و آیین نامه‌های مختلف، دانشجویان نخبه، مخترع و برتر علمی را مورد حمایت همه‌جانبه خود قرار می‌دهد.

10ـ اعطای مدرک رسمی و معتبر: دانشگاه پیام نور با اعطای مدرک رسمی و معتبر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به فارغ التحصیلان خود، زمینه اشتغال به کار آنها را در کلیه سازمان ها، نهادها و مؤسسات دولتی و خصوصی فراهم می‌نماید. همچنین امکان ادامه تحصیل دانش آموختگان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه های داخل و خارج از کشور میسر است.

11ـ بالا بودن نرخ پذیرش دانش آموختگان دانشگاه پیام نور در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه‌های مطرح داخلی و خارجی: یکی از افتخارات مهم دانشگاه پیام نور که از یک طرف دلالت بر کیفیت بالای آموزشی دانشگاه دارد و از طرف دیگر، مؤید ارجحیت انتخاب دانشگاه پیام نور به عنوان دانشگاه محل تحصیل از سوی متقاضیان آموزش عالی است، پذیرش قابل توجه دانش آموختگان دانشگاه پیام نور در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه های معتبر داخل و خارج از کشور می باشد.

12ـ کسب افتخارات ارزشمند علمی، فرهنگی، ورزشی و هنری: دانشگاه پیام نور به پشتوانه سرمایه‌های غنی انسانی متشکل از اعضای هیأت علمی و کارکنان اداری خبره و نیز دانشجویان نخبه و سرآمد، هر ساله در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، ورزشی و هنری، افتخارات چشمگیری را کسب می‌نماید. این امر موجب شکوفایی استعدادهای بالقوه شاغلان به تحصیل در این دانشگاه و نیز افزایش اعتماد عمومی متقاضیان آموزش عالی به دانشگاه پیام نور شده است.

طول دوره و سنوات مجاز تحصیلی

مدت زمان متعارف تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور 8 نیمسال می‌باشد، اما با توجه به اینکه ممکن است مشغله‌های کاری و دغدغه‌های مختلف، امکان اتمام تحصیل در 4 سال را برای برخی دانشجویان فراهم نکند، این دانشگاه حداکثر مدت مجاز تحصیل را به شرح زیر در نظر گرفته است:    

ـ کارشناسی غیرمشمول نظام وظیفه: 20 نیمسال + 5 نیمسال

ـ کارشناسی مشمول خدمت نظام وظیفه: 10 نیمسال

حداکثر سنوات دانشجویان غیر ایرانی در دوره کارشناسی نیز 10 نیمسال است و این مدت قابل افزایش نمی باشد.

بالا بودن سنوات مجاز تحصیلی یکی از برتری‌های قابل توجه دانشگاه پیام نور می‌باشد. چرا که در سایر دانشگاه‌ها، دانشجویانی که موفق نشده‌اند در طول مدت مجاز تحصیل (دوره کارشناسی: 8 نیمسال) تحصیلات خود را به اتمام رسانند، می‌بایست شهریه‌های چند برابری را به ازای هر نیمسال اضافی به حساب دانشگاه واریز کنند.

مرخصی تحصیلی

1ـ دانشجویان غیر مشمول نظام وظیفه می توانند در دوره های کارشناسی پیوسته در 6 نیمسال از مرخصی تحصیلی استفاده نمایند.

2ـ دانشجویانی که از معافیت تحصیلی بهره می‌گیرند در دوره های کارشناسی پیوسته در 2 نیمسال از مرخصی تحصیلی استفاده می کنند. مدت مرخصی تحصیلی جزء سنوات مجاز دانشجو محاسبه می گردد.

مهمان موقت، دائم و اضطراری

دانشجویان دانشگاه پیام نور می‌توانند در طول دوره تحصیل از فرصت‌هایی مانند مهمان موقت، دائم یا اضطراری استفاده کنند.

* برخی از شرایط مهمان موقت و دائم

- مهمان موقت با موافقت مراکز مبدأ و مقصد امکان پذیر است.

- ازدواج دانشجوی دختر در زمان دانشجویی در صورتی که محل اشتغال دائم همسر دانشجو قبل از ازدواج، در نزدیکترین محل به دانشگاه مقصد باشد.

- فوت یا معلول شدن سرپرست خانواده در زمان دانشجویی به طوری که وی به تشخیص مراجع قانونی به عنوان کفیل خانواده شناخته شود.

- بیماری خاص دانشجو به تأیید مراجع ذیصلاح

- معلولیت مؤثر دانشجو که در زمان دانشجویی صورت گرفته باشد.

- تغییر محل اشتغال دانشجو یا همسر وی به شهر دیگر با ارائه مستندات معتبر

مهمان اضطراری

برای دانشجویانی که بر اثر حوادث غیرمترقبه یا حکم ماموریت، محل اشتغال یا زندگی‌شان تغییر نموده است، این امکان وجود دارد تا دو هفته مانده به شروع امتحانات نیمسال تحصیلی، تقاضای مهمان اضطراری نمایند. این تقاضا در شورای آموزشی استان مطرح و به عنوان تعیین محل آزمون مقطع کارشناسی ثبت می گردد. درصورت موافقت، دانشجو امتحانات پایان ترم را در دانشگاه محل مورد نظر خود می‌گذراند.

 

تغییر رشته

یکی از امتیازات و تسهیلات ویژه دانشگاه پیام نور برای دانشجویان، امکان تغییر رشته در حین تحصیل است. دانشجو پس از اخذ 12 واحد در اولین نیمسال تحصیلی و کسب معدل حداقل 14  یا در پایان هر نیسمال تحصیلی می تواند درخواست تغییر رشته نماید.

 برای تغییر رشته داشتن شرایط زیرالزامی است:

1ـ شرایط ادامه تحصیل را داشته باشد.

2ـ حداقل 12 واحد درسی (به غیراز درس های پیش دانشگاهی و معادل سازی شده) گذرانده باشد.

3ـ نمره آزمون ورودی وی از نمره آزمون پایین ترین فرد پذیرفته شده در همان رشته، همان سال و سهمیه کمتر نباشد.

4ـ تغییر رشته در همان گروه آزمایشی و در مقاطع هم سطح و یا از بالا به پایین امکان پذیر است.

5ـ دانشجو باید با توجه به مدت مجاز تحصیل، پس از تطبیق درس ها امکان گذراندن واحد درسی باقی مانده در رشته جدید را داشته باشد.

6ـ تغییر رشته دانشجویانی که به دستگاه‌های خاص تعهد دارند با اعلام موافقت کتبی آن سازمان مقدور است.

7ـ تغییر رشته به رشته های نیمه متمرکز به لحاظ پذیرش با آزمون عملی امکان پذیر نیست.

8ـ دانشجو در طول تحصیل فقط یک‌بار می تواند تغییر رشته دهد.

تعداد واحدهای انتخابی در یک نیمسال تحصیلی

با تسهیلات ویژه در نظر گرفته شده توسط دانشگاه پیام نور، دانشجو می تواند در کمتر از 3 سال دروس دوره کارشناسی خود را گذرانده و فارغ التحصیل شود.

1ـ دانشجو در هر نیمسال تحصیلی می تواند به شرط کسب میانگین لازم حداقل 8 و حداکثر 24 واحد درسی را انتخاب نماید.

2ـ دانشجویانی که از معافیت تحصیلی استفاده می کنند، موظف به انتخاب حداقل 12 واحد درسی در هر نیمسال هستند.

4ـ در ترم تابستان حداکثر تعداد واحد انتخابی، 8 واحد می باشد.

 

مزایای تحصیل در دانشگاه پیام نور

1-  اعطای معافیت تحصیلی برای مشمولین

2- اجباری نبودن شرکت در کلاس های تئوری و میانترم

3- امکان تحصیل و کار همزمان برای دانشجویان

4- ارتقای پایه علمی دانشجویان نسبت به بدو ورود

5- امکان ادامه تحصیل در کلیه دانشگاه های ایران و جهان

6- تحصیل با حداقل هزینه ممکن(کمترین شهریه دانشگاهی)

7- کتابهای پر بنیه علمی، خودآموز، قابل دسترس و ارزان قیمت

8- کسب مهارت های تست زنی جهت شرکت در کنکور ارشد

9- ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس با توجه به دانشجو محور بودن دانشگاه

11- دارای کمترین شهریه دانشگاهی وامکان پرداخت شهریه به صورت اقساط

12-بهره گیری از استادان مجرّب و برجسته

13-بهره گیری از بزرگترین سیستم جامع الکترونیکی در کشور

14- برخورداری از کتابخانه مجهز الکترونیکی و کاغذی

15- بهره گیری از کارگاه های مجهز کامپیوتر و استفاده رایگان از اینترنت در محدوده دانشگاه

16- بهره گیری از سیستم آموزشی بروز و کارآمد

17- قابلیت فراغت از تحصیل در مدت 3 سال

18- سرعت روند صدور گواهی موقت فارغ التحصیلی

19- برخورداری از محیط دلنشین، آرام و علمی

20- برخورداری از همایش ها و برنامه های فعالانه انجمن های علمی، کانونها و تشکلهای دانشجویی و بهره مندی از اردوهای زیارتی، تفریحی و علمی.

 

افتخارات و توانمندی های دانشگاه پیام نور

1-  کسب رتبه اول کیفیت آموزشی دانشگاه های سراسر کشور توسط دانشگاه پیام نور

2- قرار گرفتن دانشگاه پیام نور در شمار ده دانشگاه برتر کشور از نظر علمی و پژوهشی (در پایگاه استنادی ISC)

3- کسب رتبه دوم آسیا و ششم جهان در میان دانشگاه های آموزش باز

4- پوشش 30 درصدی کل دانشجویان کشور توسط دانشگاه پیام نور

5- احراز رتبه اول دانشگاه های پیام نور کشور در سالهای متمادی توسط دانشگاه پیام نور استان فارس

6- رشد 24 درصدی تولیدات علمی دانشگاه پیام نور فارس در سال 1393 به بعد

7- قرار گرفتن دانشگاه پیام نور کازرون در شمار سه دانشگاه بزرگ و برتر پیام نور استان فارس.

 

روابط عمومی دانشگاه پیام نور کازرون